Címszó: Nagysebességű vasút
A nagysebességű vasúti közlekedés kialakulása és fejlődése
A vasúti közlekedés nagy számú személyek és nagy tömegű áru kötött pályán történő szállítása.
Nyugat-Európában a vasút fejlődésnek indul, ebben látják a jövőt.
Fajtái:
1. nagyvasút,
2. városi vasút (közúti villamos vasút, földalatti gyorsvasút, elővárosi gyorsvasút, függővasút),
3. hegyi vasút (fogaskerekű vasút, sikló, kötélpályás)
1830: Liverpool – Manchester 47 km/h (személyszállítás)
1846: Budapest – Vác vonal (Európában a 9.)
1896: millenniumi földalatti vasút
Rekordok:
- 1829: Rocket 47 km/h
- 1846: gőzmozdony sebességrekordja 124,8 km/h (London – Bristol)
- XIX. sz. vége 180 km/h
- 1903: 200 km/h
- 1955: 331 km/h
- Franciao. az abszolút rekorder: 513,3 km/h
1964 Japán: Tokyo – Osaka 5 nagysebességű vonal
Franciao.: Párizs – Lyon az első nagysebességű vonal
1980-as évek: Németo.
Olaszország: Róma – Firnze
Franciaország:
- TGV: flexibilis vonalvezetés
- Madrid – Párizs (Spanyol nyomtáv 1674 à szerelvény nyomtávot tud tartani)
- sebességexport: Franciao.-ból Spanyolo.-ba, várhatóan az USA-ba és Dél-Koreába
- franciák tartják a sebességi és átlagsebességi világcsúcsot is
Németo.: IC, nagysebességű vasút, 1970-80-as évek, Hannover – Würzburg között, túlelektronizálták
Olasz, svájci, svéd: domborzat miatt bedőlő szerelvény, új megoldást kellett keresni
Skandináv félsziget: Stockholmot és az É-Német városokat összekötő vízalatti alagút.
Anglia: élen járnak az átlagsebesség növelésében
Japán: a leghosszabb tengeri alagút (a „Csalagút” néhány km-rel rövidebb)
Az elmúlt 25 évben 5 nagysebességű járművet fejlesztettek ki. Gyorsvasutak alkalmasak lehetnek közepes távolságok összekötésére, mint pl. Japánban Tokyo és Osaka közt. Több európai és amerikai állam tervezi új vonalak létesítését, amelyen a szerelvények 250-300 km/h átlagsebességgel közlekednének. Franciao.-ban a TGV Párizs és Lyon közti szakaszát 1983-ban adták át és 1991-ben megnyitották az Atlanti-vonalat. Németországban 1991-ben két nagysebességű vonalat is átadtak. 1992-ben Spanyolországban épült az első ilyen vasútvonal Madrid és Sevilla között.
You must log in to post a comment.