Címszó: Áruszállítás
A közúti-vasúti kombinált áruszállítás megjelenési formái és jellemzői
Főbb típusok:
I. Huckepack forgalom
A forgalom jellege | A kombinált forgalom megnevezése | szállítási egységek | vasúti kocsik | A járműátmenet módja |
kísért | Ro-La (Rollende Landstrasse) | tehergépkocsik, nyerges szerelvények | kis átmérőjű, kerekekkel ellátott, alacsony rakfelületű vasúti kocsik | Roll-on, Roll-off: a közúti járművek homlokrakodó kon át fel-, ill. lehajtanak a vasúti kocsikra(-ról) |
kíséret nélküli | csereszekrényes cserefelépít ményes |
csereszekrények | normál pőrekocsik vagy konténerszállító vasútikocsik | Load-on, Load-off: speciális fogókerettel felszerelt rakodógépek kel, darukkal |
félpótkocsis, daruzható | daruzható nyerges félpótkocsik | zsebes vasúti kocsik | Load-on, Load-off: speciális fogókerettel felszerelt rakodógépek kel, darukkal |
|
félpótkocsis, nem daruzható | nem daruzható nyerges félpótkocsik | lengőhidas vasúti kocsik | Roll-on, Roll-off: a félpótkocsikat homlokrakod ón át felfogják a vasúti kocsikra |
II. Konténeres:
a konténeres árufuvarozás alapeleme a konténer, amely műszaki előírások szerint épített, legalább 1m3 térfogatú, áruk befogadására, ismételt felhasználásra alkalmas csomagolási és szállítási eszköz. Előnyei:
- vonaton, teherautón, hajón is alkalmazható
- gépesíthető az árurakodási munka
- helytakarékos
- biztosított az áru védelme (időjárás, lopás ellen)
- csökken az áruval végzett műveletek száma
III. Bi-modális forgalom:
félpótkocsis szállítás (a pótkocsik alkotják a szerelvényt és azokat forgóvázas szerkezettel (vasúti forgóvázzal) kötik össze. A félpótkocsi odatolat, felemeli a fenekét és rárakják a forgóvázra). Magyarországon nincs ilyen.
Kombinált szállítások összehasonlítása:
- súlykérdés: 1500 t a vonat, Csereszekrény 812 t, Konténer 840 t, Félpótkocsi 952 t.
- költség: közút 100%, huckepack: 75%, konténer 80%, trailer 70%
You must log in to post a comment.